Tuynder

How to reparatie Sky Roof door Bart van Asselt.

voor de "How to do"-topics

How to reparatie Sky Roof door Bart van Asselt.

Berichtdoor zlatibor » 22 jun 2013, 18:28

Inleiding.

Vanaf aankoop was het dak van mijn stilo niet aangesloten, na aansluiten kwam ik er achter waarom. Een geratel van allerlei tandwielen langs elkaar was gelijk te horen... Eerst zelf geprobeerd om handmatig het dak te openen, zelfde geratel... De hoop opgegeven en daarop volgend 3 weken lang Marktplaats afgestruind naar een dak en toen in Amsterdam geslaagd bij iemand waar de motor van de Abarth het had begeven. (Direct voor een hoop andere onderdelen geslaagd maar dat terzijde)

Een kameraad van mij heeft een eigen garage bedrijf en die heeft in een weekend het dak verwisseld voor de werkende. Kosten in totaal € 900 euro inclusief het dak.

Ontmantelen.

Het oude dak had ik mee genomen met het idee deze geheel te ontmantelen en de bruikbare onderdelen er vanaf te halen als reserve.

Afbeelding

Alle mogelijke schroeven losdraaien en zoeken naar stresspunten in het dak. (waar zit geen vette laag smeer en waar zie je kaal aluminium) Ik heb alle schuifelementen los gehad en kon daarbij het binnenste van het profiel bekijken waar alle elementen in bewegen, hier waren geen beschadiging te zien enkel wel een gebrek aan smering/olie.

Howto.

Het belangrijkste is dat je eerst je dak open krijgt, dit is bijna het lastigste klusje omdat het dak goed vast kan zitten. Probeer eerst met een bus wd40 of andere soortgelijk middel de zichtbare delen van het mechanisme in te smeren en probeer met de handbediening of je er beweging in kan krijgen.

Afbeelding

Krijg je er geen beweging in haal dan de bovenstaande houder los, dit onderdeel houdt de kabel in de geleider en zorgt dat deze er bij het openen niet uit kan lopen. Je kan aan de binnenkant van deze houder al zien dat hier veel frictie zit.

Afbeelding

Haal beide kabels los zodat je de kabelgeleider bij het tandwiel kan verwijderen, deze moeten we iets ombuigen zodat de kabels strakker langs het tandwiel gaan lopen. Hier zit namelijk speling op.

Afbeelding

Na het ombuigen en terug plaatsen zag het er bij mij zo uit, je kan duidelijk zien dat er nu een ruimte is waardoor de kabelgeleider kan schuiven. Deze ruimte heb ik opgevuld met een strookje aluminium. Je kan het ook met wat anders doen als het maar sterk genoeg is en er tussen past. Het moet ook niet te strak gaan zitten. De houder kan nu terug geplaatst worden, alle schroefjes goed aandraaien maar vast is vast.

Als het goed is, is nu de wd40/olie die je eerder in het dak hebt gespoten goed ingewerkt en zou je met de handbediening het dak voorzichtig moeten kunnen openen. Als hij nog steeds kraakt even de stappen opnieuw doorlopen (Smeren, speling bij kabels/tandwiel controleren).

Ik heb zelf alle lamellen los gehaald bij mijn dak gezien mijn eerste intentie was ze voor onderdelen te gaan gebruiken.
Zie de video die ik toen heb gemaakt (Ik gebruik zelf niet de handbediening in de video, maar dit is wel aan te raden. Als je de stroom niet eraf haalt als het dak helemaal dicht of open is kunnen er andere dingen kapot gaan en met de handbediening kan je de weerstand beter peilen).

Als het dak helemaal geopend is kan je beginnen met het smeren van alle onderdelen. Ik heb zelf heel veel soorten olie gebruikt (had nog heel veel zooi liggen) dus weet zelf niet zo heel goed welke olie/vet je het beste kan gebruiken. WD40 moet je niet gebruiken, op langere termijn verdampt dit namelijk.

Afbeelding

Zelf heb ik het dak op 4 bakstenen gezet, de afwater punten dicht gestopt en flink wat olie in het dak gedaan. Het zeil is echt aan te raden en voorkomt een smeerboel.

Belangrijk.

Voordat ik ben begonnen met de olie heb ik het dak eerst helemaal ontvet en ontdaan van alle rommel (Aluminium schaafsel, zand en andere bende) Dit heb ik gedaan met remmen-reiniger en terpentine. De terpentine iets verdunt met water in een plantenspuit (en later in een verfspuit op de compressor) om onder druk overal de troep weg te spuiten. Als je begint met de olie moet je ervoor zorgen dat in beide banen van het schuifgedeelte de olie beland (met een kwast kom je er makkelijker bij.

Doe er niet teveel olie in anders loopt dit eruit bij de hoeken. Het dak loopt naar beide kanten omlaag... Laat de olie goed intrekken en bij het loshalen van de dichtgestopte afvoer heb ik de olie gefilterd met een koffiefilter om de gefilterde olie nogmaals in het dak te kunnen gooien.
Probeer met de handbediening rustig het dak te sluiten en weer te openen, ondertussen met een kwast alle delen nog even smeren.

http://www.youtube.com/watch?v=OdkDnJ69EiU

Probeer nu of je met de elektromotor het dak kan openen en sluiten, er zit op de elektromotor een module die bepaald waar het dak zich bevind (gesloten of open). Deze is gemakkelijk los te halen. Als het goed is heb je nu weer een goed gesmeerd dak en kan hij weer in elkaar gezet
gaan worden.

Afbeelding
Afbeelding

Lamellen afstellen en zorgen dat de naden zo klein mogelijk zijn maar ook niet te strak zitten wat de weerstand weer verhoogd. De lamel zo laten zitten kan bij een flinke regenval lekkage geven of mocht je het in je hoofd halen niet je auto de aandacht te geven
die het verdient en met de auto door de wasstraat te gaan resulteert dit in een douche. (Ik spreek uit ervaring...)

Benodigde materialen

- Genoeg bussen remmenreiniger en wd40
- Terpentine
- Paar kwasten
- Afdekzeil
- Olie (ik had 2 liter)
- Paar koffiefilters
- Oude emmers of bakjes om de olie in op te vangen
- Goed gereedschap
- Plaatje aluminium of soortgelijk materiaal

De benodigde spullen heb ik allemaal bij de action gehaald, was iets van 15 a 20 euro kwijt.

Nog wat extra foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding[/url]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
~ Fiat Stilo Club Nederland "Amici della Stilo" www.amicidellastilo.nl ~
zlatibor