Tuynder

Reinigen bekleding

Alles op het gebied van wassen, poetsen en detailen van de Stilo

Reinigen bekleding

Berichtdoor Stilopat » 30 jun 2011, 10:12

Amici's , maar vooral een vraag aan Marike.

Net terug uit Frankrijk, auto smerig van buiten en binnenin mag ook wel een opfrisbeurtje gebruiken. Heb toch nog week vakantie dus :)

Waarmee kan ik het beste de Stoelen(stoffen bekleding) reinigen?
En het Dashboard(bovenop het ruwe gedeelte zeg maar) hoe kun je dat het beste aanpakken?
Fiat Stilo 1.6 16v Dynamic \...../AmiciDellaStilo
../Dension Gateway Lite../In-Dash USB../LED interieurverlichting../gecleande kofferklep../LED Kentekenverlichting../
Stilopat
Site Admin

Auto: Stilo 1.6 Benzine

Re: Reinigen bekleding

Berichtdoor Stilopat » 03 jul 2011, 17:16

Niemand tips hiervoor?
../Dension Gateway Lite../In-Dash USB../LED interieurverlichting../gecleande kofferklep../LED Kentekenverlichting../
Stilopat
Site Admin

Berichtdoor martijn13 » 03 jul 2011, 17:22

http://carclean.nl/ staat links Interieur daar zou je kunnen kijken. Ik weet alleen niet wat goed is.
*-If everything comes your way, you are in the wrong lane.-*
To do : xenon, andere uitlaat en verlagen
martijn13
Sysop

Auto: Stilo Abarth 2.4

Berichtdoor marikeklein » 03 jul 2011, 19:30

Het beste om een stoffen bekleding aan te pakken, is met een extractor. Dit is een stofzuiger die een waterreservoir heeft en een reservoir voor schoonmaakvloeistof. Tevens zit er bij de zuigmond een sproeier waarmee je vloeistof op de bekleding kan sproeien. Helaas zijn zulke apparaten nogal prijzig in de aanschaf. Wel zou je een soortgelijk apparaat kunnen huren bij Boels. Ik weet alleen niet wat dat kost. Het is eigenlijk een soort tapijtreiniger.
Je kunt het ook proberen met APC (All purpose cleaner) van Poorboy's of Meguiar's. Spuit de APC verdunt ( 1:10 tot 1:20) op de bekleding (niet kleddernat natuurlijk) en werk het in met een zachte borstel ( bv. borstel voor schoenen te poetsen). Laat het een paar minuten inwerken en dep en bekleding daarna met een vochtige handdoek. Dit zal je wel enkele keren moeten herhalen, omdat er anders schoonmaakmiddel in de stof blijft zitten, wat weer kringen geeft. Dit is dus tevens het nadeel van het op deze manier schoonmaken van de bekleding omdat je niet zeker weet of je alle APC uit de bekleding hebt gehaald en de kans op kringen is dus groter.
De beste manier om de bekleding te reinigen is dus de extractor. Hiermee besproei je ook eerst de bekleding met een oplossing APC, werkt het in met een borstel, even laten inwerken en daarna met de extractor aan de gang. Het vloeistofreservoir van de sproeier vul je met handwarm water en terwijl je de bekleding natsproeit, zuig je hem ook meteen weer droog en hiermee gaat de APC dus uit de bekleding. Dit herhaal je nog een keer en daarna nog een keer met alleen de stofzuigstand van de extractor. Hiermee haal je het overtollige vocht uit de bekleding en heeft die daarna nog maar een paar uur nodig om te drogen.

Alle andere manieren van het schoonmaken van bekleding werken veel minder goed en er blijft altijd schoonmaakmiddel in de bekleding achter, wat weer vlekken geeft als er bv. regen op de stoel komt.

Voor het dashboard en andere kunststofdelen van het interieur kun je ook de APC gebruiken. Verdunnen (1:10 of 1:20), met een microvezeldoek de delen afnemen en schoon is het weer.
Voor het beste resultaat dien je het kunststof daarna wel te voeden met bv. de Poorboy's natural look met een microvezeldoek of microvezelpad of oude washand. Dit is een middel wat een zijdeglans achterlaat met een lekkere geur en de kunststof weer donkerder van kleur maakt, maar niet plakkerig. Soms is het kunststof erg uitgedroogd en moet je het verschillende keren aanbrengen voordat je een egale look krijgt. Zelf gebruik ik dit eens in de 3 tot 4 maanden en het kunststof blijft mooi donker van kleur.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie en als je nog vragen hebt......
Nu : Nero Moire, Schumacher Edition voor- en achterbumper, Sparco kuipstoelen, 18" OZ Superturismo velgen met 5 mm. spacers. CDA airbox. intrax verlaagd (achter instelbare Koni-dempers).
Voorheen : Nero Moire, Novitec verlaagd, enkele ovale RVS uitlaat links-rechts, spacers 16mm achteras (lekker breed) Verkocht met 304.500 km. op de teller
marikeklein
crewmember

Berichtdoor hyper » 03 jul 2011, 20:59

met een stoomreiniger krijg je de bekleding ook heel goed schoon en je gebruikt geen schoonmaakmiddel dus nagenoeg geen kringen.
fabbrica italiana automobili torino
hyper

Berichtdoor Bonillo » 19 jul 2011, 21:30

Stilopat schreef:En het Dashboard(bovenop het ruwe gedeelte zeg maar) hoe kun je dat het beste aanpakken?

dit is inderdaad een vervelende plek om schoon te maken (althans ik vind het een hele vervelende plek :lol: )
== Fiat Stilo Forum Amici della stilo - www.amicidellastilo.nl ==
Bonillo
ADS Erelid

Berichtdoor jaimey030 » 20 jul 2011, 10:11

Bonillo schreef:
Stilopat schreef:En het Dashboard(bovenop het ruwe gedeelte zeg maar) hoe kun je dat het beste aanpakken?

dit is inderdaad een vervelende plek om schoon te maken (althans ik vind het een hele vervelende plek :lol: )

Het ergste vind ik dat als je je dashboard schoon hebt je raam weer heel vet is
Laatst bijgewerkt door jaimey030 op 20 jul 2011, 13:56, in totaal 1 keer bewerkt.
Gedaan Rondom verlaagt 30mm/Nieuwe koppeling/Andere uitlaat/Embleem loze grill/Abarth logo achterkant/Sleutelgat kofferbak verwijderd/Audio ingebouwd/Rondom blinderen/Achterlichten geblindeerd/Spacers/Flat blade ruitenwissers
Wensen Nieuwe 18"velgen/Remklauwen spuiten/K&N inlegfilter/Xenon/Andere zij knipperlichten
jaimey030
Site Admin

Berichtdoor zlatibor » 20 jul 2011, 11:48

jaimey030 schreef:
Bonillo schreef:

Het ergste vind ik dat als je je dashboard schoon hebt je raam weer heel vet is

Wij gebruiken dit spul. Heb al diverse merken de revue zien passeren, echter is dit een van de betere!

http://www.caravanpoetsen.nl/vmchk/dash ... 500ml.html
~ Fiat Stilo Club Nederland "Amici della Stilo" www.amicidellastilo.nl ~
zlatibor
Site Admin

Berichtdoor zlatibor » 09 aug 2011, 19:41

Vandaag de zwarte "wangen" van de stoelen en het stof van de leuningen met APC gereinigd. Resultaat is goed te noemen.
Zien er weer schoon en fris uit! Spul ruikt ook nog eens lekker! :D

Wat wel irritant is, is de fles met de sproeikop die je hiervoor gebruikt ... Sproeier is speciaal gemaakt om schuim te produceren.
Doet hij ook, echter spuit je een groot gedeelte (vaak grote druppels) APC op plaatsen waar je dit nu net niet hebben wil!! :twisted:

Kan dit komen door een verkeerde mengverhouding (1:10) of ligt dit aan de sproeier zelf?
zlatibor
Site Admin

Berichtdoor marikeklein » 09 aug 2011, 19:53

De sproeiers schijnen niet zo heel erg nauwkeurig te zijn. Ik heb er zelf geen evaring mee, maar anderen die hem gebruikt hebben, waren ook niet echt te spreken over het druppelen van de sproeier. De mengverhouding zal daar geen verandering in brengen, helaas.

Heb je de bekleding daarna wel nog nabehandeld met water ofzo, of heb je het zo laten drogen?
Nu : Nero Moire, Schumacher Edition voor- en achterbumper, Sparco kuipstoelen, 18" OZ Superturismo velgen met 5 mm. spacers. CDA airbox. intrax verlaagd (achter instelbare Koni-dempers).
Voorheen : Nero Moire, Novitec verlaagd, enkele ovale RVS uitlaat links-rechts, spacers 16mm achteras (lekker breed) Verkocht met 304.500 km. op de teller
marikeklein
crewmember

Berichtdoor zlatibor » 09 aug 2011, 20:28

Ik heb hierna geen water meer gebruikt. Zo laten drogen dus. Zoveel als mogelijk droog gedept met micro vezel doeken. Gelukkig geen kringen aan over gehouden!

Ramen hierna op een kier gezet. (20 keer op en neer vanuit de flat omdat het steeds ging regenen ... :twisted: :lol: :lol: )

Doeken heb ik hierna uitgewassen. Je wilt niet weten wat een vuil er toen uitkwam! Water was werkelijk bruin tot donkerbruin. Had ik nooit verwacht!

Al met al ben ik blij met het behaalde resultaat ondanks de wat mij betreft, waardeloze sproeikop.

Zodra het weer wat beter gaat worden, ga ik verder met de zittingen/leuningen van de stoelen.
zlatibor
Site Admin

Berichtdoor Stilopat » 09 aug 2011, 20:34

Welke APC heb jij gebruikt Zlati?
Stilopat
Site Admin

Berichtdoor zlatibor » 09 aug 2011, 20:45

zlatibor
Site Admin

Berichtdoor @n@nd@b@rth » 09 aug 2011, 21:07

zlatibor schreef:http://www.meguiars.nl/product/283

Deze Pat!

Dat is geen slecht spul, Karel ;)
I.i.g. een @b@rth en de rest zal je altijd blijven verrassen!!
@n@nd@b@rth

Berichtdoor marikeklein » 09 aug 2011, 21:27

zlatibor schreef:Ik heb hierna geen water meer gebruikt. Zo laten drogen dus. Zoveel als mogelijk droog gedept met micro vezel doeken. Gelukkig geen kringen aan over gehouden!

Het mooiste zou zijn om de bekleding daarna met een natte doek af te deppen. Hierna de doek uitspoelen en daarna de stoelen met een vochtige doek afnemen en dat een paar keer. Hierna met een droge doek afnemen ( kan evt. met een oude handdoek, kan je ook nog op de stoel gaan zitten, zodat er meer vocht uit de bekleding gaat). Hierdoor haal je een groot deel van de APC weer uit de bekleding. Nu zit het er voor een (groot) deel nog in. Als je dan een keer een paar druppels op de stoel krijgt (regen of frisdrank etc.), is de kans op kringen erg groot. Dat is zonde van je werk.

Zie het niet als commentaar, maar als tip. Het lijkt misschien alsof ik altijd negatief ben als er iemand iets heeft gedaan op detailgebied, maar dat is zeker niet de bedoeling.
marikeklein
crewmember

Berichtdoor zlatibor » 10 aug 2011, 07:04

Geen probleem Marike!

Ik zie het gewoon als het nog "in de kinderschoenen staan" van het detailen .... :oops: :lol:

Straks als ik de stoelen en leuningen zelf ga doen, houd ik hier zeer zeker rekening mee!
zlatibor
Site Admin

Berichtdoor marikeklein » 03 jun 2014, 16:54

Zo, vandaag de kuipstoelen van de Abarth eens aangepakt met de extractor. Die waren behoorlijk vies, kwam koffie verkeerd uit, haha. De voormatten ook maar meteen meegepakt.

Ik had gehoopt dat de verkleurde stof van de stoelen weer wat donkerder zou worden, maar helaas. De passagiersstoel is, op de plek waar de gordels hangen na, niet meer zwart maar grijs geworden door de zon. Moet hier toch wat op verzinnen in de vorm van verven oid. , want vind het zonde en eigenlijk niet zo'n mooi gezicht.
marikeklein
crewmember

Berichtdoor zlatibor » 03 jun 2014, 17:14

@Marike: is verven van de stof op de stoelen, überhaupt mogelijk dan? Die van onze stoelen, met name de kwabben aan de zijkant, zijn ook meer grijs dan dat ze zwart zijn :|
zlatibor
Site Admin

Berichtdoor marikeklein » 03 jun 2014, 18:58

Daar ga ik naar op zoek. Kijken wat een mooie en praktische oplossing is...\

Als jet goed is, kan jullie bekleding van de stoelen af, dan is het kleuren weer wat makkelijker denk ik. Kan dan met verf dat je tegelijkertijd met de bekleding in de wasmachine gooit.

Ik heb verschillende kleuren bekleding, dus dan wordt dat lastiger....
marikeklein
crewmember

Berichtdoor Bonillo » 26 jun 2014, 11:27

@marike: ik destijds al eens navraag gedaan over deze verkleuringen...was niets aan te doen volgens de leverancier
...enige alternatief wat ze aangaven, meer uitgeven aan stoelen met alcantara :mad:

ik heb het destijds al eens met eens geprobeerd met textielverf, maar dit bracht praktisch niets
== Fiat Stilo Forum Amici della stilo - www.amicidellastilo.nl ==
Bonillo
ADS Erelid

Volgende

Keer terug naar Cleaning & Detailing